Kurs ma na celu przedstawienie narzędzi i programu fizjoterapii regionu ustno-twarzowego dla kontrolowania bólu oraz dyskomfortu, działając ku redukcji napięcia mięśniowego, poprawy parametrów kinetycznych oraz usprawnienia funkcji stawu skroniowo-żuchwowego (SSŻ) poprzez:
Dodatkową kwestią często podnoszoną przy pomocy licznych dowodów jest to, że podejście fizjoterapii musi zawierać kognitywną ocenę psychologiczną pacjenta oraz rehabilitację w zakresie jego zachowania.
Podczas tego 4-dniowego kursu, ponad 70% godzin zajęciowych będzie poświęcone na praktykę poprzez:
Podczas pierwszego dnia kursu objaśnimy anatomię stawu skroniowo-żuchwowego oraz jego biomechanikę i patofizjologię. Szczególną uwagę zwrócimy na dwa najczęstsze przypadki dolegliwości: przesunięcie krążka dyskowego z redukcją oraz bez. Zaprezentowane zostaną również fundamentalne połączenia z kręgosłupem szyjnym oraz wzajemne wpływy i związki. Dzień drugi poświęcony jest czaszce oraz najczęściej pojawiającym się przy Dysfunkcji Skroniowo-Żuchwowej objawie – bólu głowy, z jednoczesnym rozróżnieniu jego rozmaitych typów.
Po ukończeniu kursu, jego uczestnicy będą potrafili dostrzec i uchwycić Dysfunkcję Skroniowo-Żuchwową, wiedząc jak odróżnić sytuację normalną od stanu patologicznego, przy użyciu międzynarodowych standardów, takich jak Kryteria Diagnostyczne.
Kursanci będą w stanie rozpoznać pacjenta z dysfunkcją czaszkowo-szyjną, oraz zidentyfikować możliwe patologie stawu skroniowo-żuchwowego jak i ich potencjalny wpływ na posturę pacjenta oraz na jego stan psychoemocjonalny.
Całość będzie uzupełniona poprzez prawidłowe i uznane schematy podejmowania decyzji oraz harmonogramy, postępowanie przy użyciu właściwej i poprawnej nomenklatury oraz znajomość modelu prognostycznego.
Wraz z wieloma narzędziami zapewnionymi dla poprawnego rozumowania klinicznego i diagnostycznego, uczestnicy zaplanują też rehabilitację stawu skroniowo-żuchwowego poprzez terapię stawową oraz mięśniowo-powięziową; nauczą się oni technik mobilizacji ustno-twarzowej oraz szyjnej, użytecznych w podejściu do pacjenta oraz leczeniu Dysfunkcji Skroniowo-Żuchwowej, podążając za wytycznymi stawianymi przez Amerykańską Akademię Bólu Ustno-twarzowego.
Kursanci nauczą się technik pomocy terapeutycznej oraz edukowania pacjenta, w ten sposób będą mogli zalecić pacjentom określony i adekwatny dla nich program samodzielnych ćwiczeń domowych.
Uczestnicy poznają główne typy bólu głowy, a w przypadku bólu w którym określa się jego komponent, uczestnicy nauczą się technik fizjoterapii oraz technik terapii manualnej według Międzynarodowego Towarzystwa Bólu Głowy, w celu podejścia terapeutycznego do pacjentów ze skroniowo-żuchwowym bólem głowy, bólem szyjnopochodnym głowy, migreną oraz napięciowym bólem głowy.
Zdobędą oni wszystkie teoretyczne i praktyczne narzędzia niezbędne i nieodzwone w celu umożliwienia uczestnikom zintegrowanie oraz współdziałanie w prawidłowym otoczeniu wielodyscyplinarnego zespołu specjalistów (dentystów, logopedów, neurologów, ortodontów), co jest konieczne, biorąc pod uwagę wieloczynnikową naturę Dysfunkcji Skroniowo-Żuchwowej.
Staw skroniowo-żuchwowy jest z pewnością jednym z najbardziej złożonych stawów ludzkiego ciała: poza swą unikalną strukturą, związany jest z czaszką i kręgosłupem szyjnym poprzez powiązania anatomiczne, funkcjonalne oraz nerwowo-naczyniowe. Powiązania te są bardzo ścisłe i stanowią one nieodzowną część do postawienia poprawnej diagnozy, sam staw natomiast powinien być postrzegany jako samodzielna jednostka funkcjonalna, zdefiniowana jako układ czaszkowo-szyjno-żuchwowy.
Układ czaszkowo-szyjno-żuchwowy zawiera w sobie więcej czynników determinujących, pomagających w utrzymywaniu go w równowadze i kompensować jakiekolwiek nierównowagi, spowodowane czynnikami zewnętrznymi lub zaburzeniami wewnętrznymi. Jeśli jeden bądź więcej części składowych układu są zaburzone, pozostałe będą działać w kierunku odnalezienia możliwych modyfikacji i określenia nowego punktu równowagi. Moment w którym zdolność adaptacji ograniczeń układu jest przekroczona, możliwe jest powstanie Dysfunkcji (zaburzenia) Skroniowo-Żuchwowego (DSZ). Ze względu na DSZ pojawiać się mogą związane z nią dźwięki bądź odgłosy (krepitacje) stawu, szczęki, skroniowe bóle głowy, ból może rozchodzić sie na twarz jak i szyję, choć nie tylko, jako że może być rezultatem uczucia zawrotów głowy oraz dzwonienia w uszach.
Większość autorów zgadza się określając te dysfunkcje jako część wieloczynnikowej etiologii, jednocześnie uznając istotność systemicznych elementów, związanych z okluzją, kwestiami psychologiczno-emocjonalnymi, para-posturalnymi, jak i również czynnikami natury funkcjonalnej, traumatycznej i hormonalnej.
Porównanie incydentalnego pojedynczego czynnika względem innych, zmienia się w od przypadku do przypadku, a powstanie oraz początkowe stadium choroby zależy od indywidualnej tolerancji oraz zdolności adaptacyjnych tkanek danej osoby.
Według szacunków ze Stanów Zjednoczonych, około 12% populacji USA cierpi na Dysfunkcje Skroniowo-Żuchwowe, przy czym problemy częściej występują u kobiet – w proporcji aż 8 do 1 w porównaniu do populacji mężczyzn.
Valerio Palmerini ukończył fizjoterapię na Rzymskim Universytecie Sapienza, przedmiotem jego pracy dyplomowej z 2006 roku ..
XXII edycja:
XXI edycja: (brak wolnych miejsc)
Warszawa,
Dzień 1:
Anatomia, fizjologia oraz patologia stawu skroniowo-żuchwowego:
Praktyka: Rehabilitacja zaburzeń skroniowo-żuchwowych, według EPM/EBM
Rola zgryzu w zaburzeniach skroniowo-żuchwowych
Praktyka: Rehabilitacja zaburzeń skroniowo-żuchwowych, według EPM/EBM
Leczenie mięśniowo-powięziowe
Kiedy i w jaki sposób zaburzenia skroniowo-żuchwowe wpływają na posturę
Dzień 2:
Praktyka: Podsumowanie poprzedniego dnia
Ból głowy i zaburzenia skroniowo-żuchwowe, cz. II
Praktyka: Rehabilitacja zaburzeń skroniowo-żuchwowych według EPM/EBM
Wzrok i zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego (teoria i praktyka)
Praktyka: Powtórka i plan ćwiczeń domowych
Podsumowanie zajęć
Dzień 1:
Ćwiczenia: Powtórka z teorii i technik; dyskusja na temat przypadków klinicznych:
Mięśnie głosu oraz gardłowo-twarzowe (twarzoczaszki)
Praktyka: Rehabilitacja zaburzeń skroniowo-żuchwowych, według EPM/EBM
Terapia mięśniowo-funkcjonalna
Nerwy gardłowo-twarzowe
Praktyka: Rehabilitacja zaburzeń skroniowo-żuchwowych, według EPM/EBM
Kryteria diagnostyczne zaburzeń skroniowo-żuchwowych oś II
Dzień 2:
Praktyka: Podsumowanie poprzedniego dnia
Górne odcinki kręgosłupa szyjnego i staw skroniowo-żuchwowy
Praktyka: Rehabilitacja zaburzeń skroniowo-żuchwowych, według EPM/EBM
Rehabilitacja czaszkowo-szyjna
Ból głowy i zaburzenia skroniowo-żuchwowe
Praktyka: Terapia manualna czaszki i twarzoczaszki
Edukacja i poradnictwo dla pacjenta z zaburzeniami skroniowo-żuchwowymi
Zakończenie kursu